8 saker ni inte ville veta om mig

Fick en utmaning av Ystern att jag skulle skriva 8 saker som ni inte visste om mig. Jag har gått nu i två dagar och tänkt och tänkt och tänkt fram och tillbaka och det finns så mycket mer än enbart 8 saker om mig. Men vem vet om jag kommer ens ihåg 3 just nu? (<– fastnade fasiken på första punkten, braaa)

1. Jag är ekonomiskt galen som en ekorre och har 6 olika (nä, ändra det till 7) bankkonto men endast 3 st kort. Det är:

  1. Danskt lönekonto (måstes ha för att få jobba i Danmark) där har jag ett Visa Dankort utan kredit på.
  2. Danskt E sparkonto -lägger semesterpengar och sparar varje månad minst 1200dkk.
  3. Svenskt före detta ungdomskonto – spindelkontot alla pengar går genom det här. Har ett Maestrokort tillknutet.
  4. E-sparkonto nr1 sparar allt jag kan på det här och försöker in i det sista att inte nagga i kanterna
  5. E-sparkonto nr.2 här läggs nästa månads hyra in och här naggas det när elräkningarna kommer.
  6. Medmera konto = matkontot. Visa kort med minimum kredit på (är emot kredit).
  7. Forex lönekonto som står tomt eftersom jag inte orkar sätta mig in i det vilket jag borde – bättre ränta
  8. Ett gammalt avdankat konto från Morfars tid och Sparbanken används ej.

Oj kom visst upp i 8 konton + allt andra. Hur jag har styr på det? Fråga mig inte, det har jag inte klurat ut ännu. Men det blir lite av den där känslan när man hittar pengar i gamla väskor som hänger långt inne i garderoben = me like.

2.  Jag är riktigt duktig på att vara social men innerst inne är jag riktigt blyg och upplever det ibland som rent utav jobbigt att vara bland människor. Att umgås med folk jag inte känner är okej (arbetsskada) men att umgås med mina vänner är svårt då jag måste bryta ner mitt ”jobb jag” och bli ”Kringlan”. Och det är svårt och energikrävande så jag umgås mest med Ystern för hon är lättast att göra bläckfiskdansen för. (Okej, magen gör väl det inte heller bättre).

3. Min klädstil är inte att hurra för, jag går alltid runt i gymkläder (det ska vara bekvämt) och har gjort det enda sen jag var liten. För stora tröjor (Mors) var ett måste och Jeans vägrade jag ha på mig tills jag blev 13 (och knappt då, nu för tiden har jag nästan aldrig jeans på mig). Strumpbyxor vägrade jag också och det var först när jag jobbade i AUH (21 år) som jag fick tvinga mig på ett par varje arbetspass. Alltså: Ju större desto bättre 🙂

4. Jag var alltid en dagdrömmare när jag var liten (skyller på bussbarnsyndromet) och hade ett band med Jackson 5 i min walkman. Jag var helbestämd över att jag skulle gifta mig med Michael Jackson och detta då enbart av att ha hört hans sångröst i sisådär 5år. Kan fortfarande det där kassettbandet utan till. Min värld var inte med människor utan bland dagdrömmarna och fantasierna. – Saknar det, måste sluta förvuxna hjärnan!

5. Växter brukar generellt dö hos mig, vet inte varför. Men när Ystern och jag flyttade till min nuvarande lägenhet hade jag bestämt mig att jag ville ha den full med Orkidéer. Vilket jag fick. Och dom är dom enda växterna som INTE har dött utan som bara frodas och får nya stängler och blommor. Både Mor och jag är förvånade över det här fenomenet och jag börjar misstänka att jag möjligtvis skulle bli rik på att sälja mina fisar i en burk – dom fungerar tydligen som gödningsmedel.

6. 2 gånger har jag försökt sluta mitt liv (med långa tidsintervaller emellan). Ja, deppighet är lätt att få när man är enäggstvilling, ”näst yngst” i en 4 barns familj, dagdrömmare, blyg människa som inte tycker om folk (lärde mig inte vara social förrän runt gymnasiet och knappt då – vad hade jag gjort utan Etihad där man blev tvungen att lära känna folk på 10min?), klumpig som ett kylskåp och bara allmänt bortkollrad. Jag har alltid sagt ”Tredje gången gillt” och det håller jag fast vid. Inte nu för att jag vill göra slut på livet men det hade varit så fruktansvärt pinsamt att misslyckas på sitt tredje försök! Då om något borde man ju ha lärt sig eller hur?  *huj* bara tanken på att misslyckas får mig att skämmas ju.

7. Jag skämtar i tid och otid. Framför allt när det kommer till dödsfall, uppsägningar, bråk, spända stämningar etc. Det är som ett tic som jag inte kan bli av med. Helt okej att skämta om bara folket hade förstått min humor. Det gör inte alla…Ingen bra kombo….Många tysta pinsamma minuter har passerat i mitt liv.

8. Tuggummi är min gud. Jag kan inte leva utan tuggummi och vägrar prata om jag inte har ett nära tillhands. Det här ännu ett tic som bottnar i rädslan att ha dålig andedräkt. Samma sak som att jag alltid måste rensa öronen – den uppkom efter att jag och Ystern hade lekt hos Mormor när vi var små och plötsligt såg jag att hon hade öronvax (inte lite heller just den gången) men det var också första gången jag ”upptäckte” det, alltså kom på tanken att har hon det så måste ju jag också ha det. Så efter den gången är jag manisk med att peta i öronen. Allt sådant gör mig illa till mods. Gjorde slut med en kille enbart för att han kom hem till mig med näsan full med kråkor och jag vågade inget säga utan tog avstånd och när han skulle gå hem var ena näsborren tom <– vaknar fortfarande upp kallsvettig mitt i natten utav det ibland

Äsch, i’m on fire vi tar en till punkt!

9. Att prata med mig kan ibland vara väldigt svårt. Hjärnan och munnen har en tendens att inte samarbeta och det blir oftast att jag pratar för fort, mumlar, hoppar över ord eller hela meningar för den delen (här tror hjärnan att den har sagt det), säger fel meningsbyggningar ex: cykeln pappa hos … (cykeln står hos pappa). Den enda som förstår mig bäst är så klart Ystern eftersom vi oftast inte behöver säga hela meningar till varandra. Jag skyller därför också enbart på henne för det här problemet. Detta gäller också skrift så ser det märkligt ut är det därför – läser heller nästan aldrig igenom vad jag har skrivit (vilket är inget jag skulle rekommendera när man söker jobb….dom måste ha haft det väldigt roligt ibland….).

3 thoughts on “8 saker ni inte ville veta om mig

  1. Ha ha ha, skulle velat vara med under de tysta pinsamma minuterna efter dina skämt. Det är ju de bästa skämten! Du, jag hoppas att det ALDRIG blir tredjegången gillt. Aldrig aldrig aldrig. Fy fan!

    • Inte jag heller men det hade varit jäkligt pinsamt att misslyckas på tredje gången! hade ju skämts ögonen ur mig och nog gömt mig under en sten 😛

Kommentera

