Matnoja

Linnéa skrev ett inlägg om hur olikt man uppfattar nyttigt och onyttigt – både i Sverige och i Usa. Själv är jag nog en av dom där som tillhör extremisterna när det kommer till nyttig mat (men jag ser mig inte som en eftersom tja, jag tycker jag äter ju hela tiden och inte motionerar så som ”alla andra” – den ständiga följeslagaren – alla andra…).

 

Men så läser man vad folk har kommenterat och skrivit hur en ”vardag” ser ut för dem och då blir jag ”Åh, önskade jag också kunde ha det sådär”.

Min nyttighet bottnar nog i att när jag var liten så älskade jag chips med dippa, wienerbröd, godis everything you name it. Jag var den som alltid fick sista sockerkaksbiten av Mormor eftersom jag vill ha mera.

Men så hände något. Jag blev fet på cheeseballs och gick upp till 70kg.

Började gymnasiet i en estetisk linje och tyckte att ”Näe, nu får det räcka jag vill inte känna mig som en människa med en bebismage och feta överarmar”.

Så jag började styrketräna och skriva upp vad jag åt och lagade bra måltider.

Det här höll i sig i ca 2år jag gick ner från 70kg till 49kg (hade mycket press och stress och allt snurrade just då).

Nu när jag ser tillbaka så ser jag att min nyttighet har efter det gått upp och ner som en berg och dalbana (jag menar, i AUH trodde jag att jag var nyttig när jag åt en massa nötter och dadlar och gick en hel massa + smakprovade en massa glassmaker *mums*).

Och det här har lett till att jag nuförtiden har svårt att handla en stor godispåse – tycker faktiskt det är godare att bli bjuden på godis eller att nalla en eller två eller tre bitar inne i affären (ja! jag vet! jag är tjyyyv).

Så vad jag äter nuförtiden är i stort sett det här (har ju en del allergier så det blir rätt så enkel mat + att nu går vi på Paleo men om jag inte hade gått på paleo så hade där funnits en eller två godisbitar inskrivna):

Frukost: 1 äpple, kanel/kardemumma/pepparkakskrydda, gojibär + vatten. 1 eller 2 tomater, 1morot, 2koppar grönt te och en kopp kaffe. Skinka ca 4 skivor och kanske lite avokado på dem.

Mellanmål: (Om jag har sovit mellan frukosten och här så blir det väl en tomat eller lite skinka igen, annars är jag inget fan av mellanmål)

Lunch: Beror på om jag ska träna på kvällen eller vad jag ska göra. Idag blev det Libanesisk buffé men igår blev det sallat med varmrökt lax, stekta rotfrukter och te till det. Häromdagen åt jag ett äpple och en kaffe till det.

Mellanmål: Blev det bara ett äpple till lunch så brukar jag ta en morot och lite protein när jag kommer hem.

Middag: Sallat med stekta rotfrukter och något proteinaktigt + te.

Snacking: morötter, dadlar, skinka you name it.

Nu verkar det lite med enbart sallat till middag men det är inga små mängder vi pratar om och jag äter nästan alltid 2portioner.

Men fan i bland önskar jag att jag kunde köpa en fet godispåse och bara njuta av att kränga mig i den. Fast så är jag inte personen som blir så extremt sugen på godis. När Ystern vill ha choklad så skriker jag efter skinka….I’m a weirdo I know.

Nä, nu ska jag återgå till min renskavsgryta – dags för portion nummer 2 😉

Har kommit en bit påvägen dock, nu förtiden kan jag dricka ett glas vin utan ångestkänslor och äta några godisbitar *yeaah* om 10år ser ni värsta alkisen här alltså 😛

2 thoughts on “Matnoja

Kommentera

