Tips till alla blivande och redan stressade föräldrar

När ni flyger:

1. Säg inte att babyn inte får väckas och därav vill ni inte sätta på sätesbälet.

2. Byt ALDRIG blöja ute i kabinen. Det borde vara en självklarhet trots att det ”bara” är lite kiss i blöjan. Hur hade ni mått om jag hade börjat byta blöja på min bebis mitt i en dyr restaurang (jupp, blir dyr restaurang flygbiljetter är inte billiga)?

3. Ge oss inte en byt blöja direkt i handen så där härligt nonchalant som att det är bara en vardagssak. Jag har inga barn, jag är inte van vid att få en blöja i handen och jag tänker banne mig inte vänja mig vid det även om jag nu förmodan skulle få barn.

4. Om era barn har spring i benen – låt dom springa av sig – fine men se till att samla in er flock innan och under serveringen. Kör jag på en fot är det inte mitt fel när ni ser att vi gör en servering – jag har tillräckligt mycket att hålla under uppsikt så som armar och utstickande fötter.

5. På tal om utstickande kroppsdelar – det är helt okej men försök att göra en effort och samla in dom när vi ska komma förbi med våra vagnar. Sitt inte bara där och glo och vänta på att jag ska ta fram mitt magiskaspö och förminska min vagn så att er unge inte behöver vakna.

6. Tänk på huvudena! Försök få er unge att sova lutandes mot er och inte mot gången – färre hjärnskador = kanske får vi en ny Einstein tillslut?

7. Egen mat med er? helt okej. Men för guds skull håll ordning där ni sitter!

8. Går jag och samlar skräp så släng ert skräp låt det inte ligga så att jag måste samla det till efter flygningen. Hur många gånger ska man behöva gå förbi och fråga er om det där verkligen är skräp eller inte för att ni ska inse att ”ojsan” det var en skräppåse hon kom med? Inte alls kul att få just det skräpet när jag sedan ska göra cabin clear innan landning.

9. Och återigen det här med skräp och era sittplatser. Lämna era platser så som ni själva hade velat finna det. Vissa familjer är riktigt organiserade och lämnar knappt något efter sig medan andra ser ut som om att där har varit 10 elefanter och 6 hyenor (på 3 stolsrader)….Och den enda tanken vi flygvärdinnor har är ”Om det ser ut så här efter att ni har suttit här i 2h hur ser det DÅ ut hemma hos er egentligen??).

Följs det här så älskar vi barn. Riktigt LOOOVE dem. Okej kanske inte dom snoriga men alla dom andra, så det så!

Det är bara er vuxna människor som vi inte står ut med 😛

2 thoughts on “Tips till alla blivande och redan stressade föräldrar

  1. Sitter just på ett tåg med barn, hund och man. Vi följer ALLA riktlinjer. Även om man har barn själv hatar man alla högljudda, snoriga och skitiga familjer. Hemskt kanske, men så är det.

Kommentera

