Varför jag blir en bitterfitta runt julen

  1. Det bjuds på pepparkakor vart du än vänder din kind. Så trevlig med gratis peppisar, det som är så gott! Diskriminerande säger jag! För aldrig bjuds det på några glutenfria peppisar. Vi får äran att sukta efter dom och få dom uppstoppade under näsan varenda gång man ska betala sina varor <–tack för den…
  2. Vi kan fortsätta på peppistemat. Glutenfria pepparkakor smakar inte som ”normala”pepparkakor gör. Dom är inte ens i närheten utav julkryddor. GF peppisar ser bruna och lite aptitliga i sin klassiska pepparkaksform. Men dom smakar som översockrade drömmar/mardrömmar. Att förvänta sig kryddig smak och få en sockerbit i munnen gör inte julen till en bättre tid
  3. GL vörtbröd ska vi inte ens börja prata om. Det frysta som finns är utan russin och smakar återigen enbart sirap. Varför så mycket socker i GL produkter egentligen?
  4. Chokladkalendern innehåller gluten – tack tomten
  5. GL Lussebullar som man lyckades baka (och döbaka) förvandlades till torra smulor i munnen (inte ens dopp i glögg hjälpte) och dom möglade fortare än illa kvickt.
  6. Slå in julklappar kan tyckas vara kul och avstressande. Om inte julpappret bestämt sig för att den inte är vän med tejpen och därför vägrar låta den ta sitt fäste.
  7. Tejpen ska vi inte ens gå in på…jag säger bara en sak – ISTEJP is da shit!
  8. Om man tycker att det är mycket folk i stan vanligt vis så är det ingenting vad det är just nu. För ett tag trodde jag att jag befann mig i en tratt där stora ingången var igen tejpad (återigen denna förrädiska tejp).
  9. Julbord ska vi inte heller gå in på. Helt värdelöst för en sådan som mig att äta någonting där. Inte ens prinskorven är en säker proteinkälla.
  10. GL och äggfria köttbullar smakar som tja, torr färs (bullar och bullar, det är sällan man lyckas få dom att hålla ihop – kanske lite tejp hade hjälpt där med?).
  11. Jag jobbar från Aalborg hela julen så den 25 blir det inte ens en promenad med Ystern för att ventilera sig lite. Istället blir det till att stå ut med Jyddare som vägrar förstå danska eftersom det är en svensk som pratar med dom. Jag är ligeglad…jag slutade lyssna för längesedan och pratar numera svenska med dom (för det förstår dom bättre??)
  12.  Det är skittradigt att slå in julklappar utan glögg, pepparkakor och lussebullar.
  13. Mysteriet på Greveholm går inte och jag har inte haft orken att sätta mig in i årets julkalender – shame on me.
  14. Folk är otrevliga på stan och ställer sig i vägen när man snabbt vill fly all hets.
  15. Det bjuds aldrig på Glutenfria pepparkakor….där är min deppighet baserad. Jag behöver ju peppisar för att bli snäll. Avskyr att bli påmind om att jag aldrig mer kan smaka på riktigt goda pepparkakor och lussebullar utan är för evigt förvisad till torrt, smaklöst och överdoserad socker ersättningar (det knastrar utav allt socker).

Ursäkta mig men jag vill ha pepparkakor – äkta pepparkakor 😦

Kommentera

