BikramYoga

Jag bestämde mig innan jul att i mellandagarna när vår crossfit box ändå hade ”stängt” (enbart open gym – den disciplinen saknar jag för tillfälligt) så skulle jag testa på bikramyoga.

Tänkte att det kunde vara ett bra slut och en bra start på det här året som går och som kommer. Sen också att det skulle bli perfekt att avsluta med det för att sen vara ”ren” nog till att hoppa på både Whole30 (med Linnea) och boxens ”Be all you can be”-utmaning.

Där den sistnämnda ger en en resa till Berlin om man vinner – vilket jag ska göra så är det bara.

Så i mitt huvud var bikram det ultimata sättet att nollställa kroppen, rensa ut julens socker (och gluten – aj säger jag bara) och stretcha/mjukna upp kroppen inför Januarimånad.

Vem fasiken hade kunnat tro att det istället för att bygga upp mig har brutit ner mig? och inte bara fysiskt utan psykiskt??

 

1. Jag avskyr (har alltid gjort och kommer alltid att göra) att befinna mig i en bikini – jag avskyr att visa min mage.

2. I bikram spenderar du ciruks 90min i…just det ja…en bikini….Eller som i mitt fall – träningstopp och korta tights.

3. Jag avskyr verkligen avskyr att se mig själv i spegeln när jag tränar – it ain’t a pretty sight and will never be either.

4. I bikram är det speglar på alla och då menar jag verkligen på ALLA väggarna…Det finns ingenstans att gömma sig.

5. Min normala kroppstemp är cirkus 36,5…Vilket betyder att jag trivs med att sova med fönstret öppet även när det snöar in (förra året var jag en snögubbe).

6. I bikram så är det konstant 40 grader och du bara inte svettas du rinner utav svett…tacka gudarna för att mitt svett inte luktar svett typ.

7. Jag avskyr att känna mig sämst och som en stor flodhäst.

8. I bikram är jag sämst och en stor flodhäst – om man jämför med alla andra urlakade yoginister.

9. Jag har alltid tyckt att jag har muckler och är relativt stark och att dom syns *hehe*

10. I bikram syns dom inte alls och jag känner mig svagare nu än vad jag kände när jag började – damn you heat!

 

Anledningen till att jag verkligen inte tycker om varken speglar, bikini eller värme är att jag får cirkus 4 olika färger på min kropp.

Det ser ut som en michelinigubbe som gått med i en regnbågsparad…

Ansiktet är i den röda färgen man får när man har en fis på tvären – röd och porrmaskarna syns ännu mera.

Armarna är sådär typiskt svenskt sommarbruna med blekhet på.

Benen blir aldrig bruna (aldrig hänt och kommer nog aldrig att hända) däremot är dom konstant röd prickiga, håriga och ytliga blodkärl så dom får färgen utav lila i ett bikrampass. Fötterna och handflatorna är konstant ljus orange efter flera år utav tuggandes av morötter.

Och så kommer vi till magen. Oh denna mage! Den blir aldrig brun (blir den det minsta brun så har jag en ”raggarsträng” från brösten och neråt som är konstant vit – avsaknad utav pigment). BMen för att återgå – den blir ALDRIG ALDRIG brun.

Så här är jag i ett rum fullt med ”slimmade” människor (musklerna syns fast dom är nog inte starkar än mig – måste boosta lite självförtroende iallafall) och alla är antingen vita helt igenom, solbrända sådär härligt fint eller då svarta. Och så har vi mig i mitten (så att alla kan se en såklart) med ett ansikte som ser ut som om att jag försöker släppa mig när som och en mage som hade fått Snövit att bli avundsjuk och med två olika färger på armar och ben…

 

It’s not a pretty sight…Så ja, bikramyoga kanske är bra för några men för mig har den fått mig till att vilja sluta äta tung mat – vill endast ha soppa typ och urlakat min energi så att jag inte orkar träna normalt. Fått mig till att känna mig som en wobbly flubber/flodhäst/enhörning you name it and I feel it och fått mig till att känna mig tvungen att börja på solarium innan sommaren är här…

 

Tja det sägs att bikram ska vara bra för en att det öppnar ens ögon…Mina är iaf vidöppna nu men det kanske beror på att dom har bländats utav min vita mage?

 

 

Kommentera

