Whole30

1:a dagen på året och just nu ligger man i hotellsängen och är rejält bakis och illamående och det inte ens på alkohol utan efter 200g naturgodis igår natt. Men så ska man köra på en whole30 från och med imorgon så sista chansen typ – enligt mitt huvud :S

Linnea har redan skrivit jättebra om whole30 (vi körde den samtidigt i September). Men vi bor i två olika kontinenter och vissa saker är lättare för oss svenskar och andra saker lättare för amerikanarna.

Här kommer lite mattips för er som ska köra whole30 här i Sverige:

1. Glömt ordna matlåda, planerat måltid och du håller på att dö utav hunger?

Ica har EN pastasås som är whole30 godkänd – det är Ica Selection Zucchini & paprika – en sådan och lite stekta grönsaker med en burk tonfisk kanske?

2. Vill ha påläggskött? (jag lever typ på detta då jag är allergisk mot ägg så frukosten är inte det lättaste för mig)

Brödernas Finaste Alspånsrökta skinka är utan sirap/dextros/socker – den kostar visserligen ca 25kr / 120g men smaken är värd det.

Lönnebergs Saltrulle pålägg är också utan socker.

3. Behöver något att kunna ta med och äta påvägen?

Testa det här receptet från OmgPaleo – byt ut korven mot bacon, whole30 skinka och vill du inte ha i ett äpple så ta inte det. Fungerar också att göra utan ägg.

4. Ha alltid en burk tonfisk i väskan (och en konservöppnare – kan vara bra att haaa)

5. Tomater/babytomater är bra att ta när suget faller in.

6. Mineralvatten är det bästa du kan dricka när du bara vill ha läsk och inte vatten.

7. Bråttom till jobbet och glömt lunchlåda?

En fryst torskbit (Eldorados är bra och goda 1 förpackning med 4st bitar för ca 18kr) med frysta wokgrönsaker och vips så har man en snabb lunch.

8. Köttfärs i alla dess former är superb whole30 mat. Går att äta till frukost, lunch och middag. Trött i armen efter allt hackande och inte orkar göra squash spaghetti? Kör på hackad isbergssallad – blir super gott om färsen är stark då isbergssallad häver fram smaken men neutraliserar hettan lite.

9. Kokosmjölk fungerar överallt!  stek en bit kött/fisk och häll i lite kokosmjölk i slutet så har du en god sås och maten blir inte torr.

10. Butternut squash pumpa är något utav det godaste som finns och gör att maten inte blir torr – vilket är lätt hänt eftersom man begränsar sig med dressing. Skala, skiva, olja in och in i ugnen på 250g i ca 20-30 min.

11. Noll lust att tugga? skala, hacka och koka upp 1 sötpotatis, 1 morot, lite lök kanske och krydda. Kör sen ner stavmixern och plötsligt har du fått en grönsaksmoothies.

12. Tänk på att det är max 2 frukter om dagen men om du råkar bli förkyld (som jag blev första dagen) så ät skivat äpple med riven färsk ingefära och kanel och tillåt dig den första veckan att äta frukt (inte överäta men ät när du verkligen håller på att klättra på väggarna utav sockerabstinens).

13. SLuta med tuggummi/läkerol?

Jag körde på Listerin i september eftersom jag var en stor junkie på just tuggummi och läkerol. Nu några månader senare har jag fortfarande inte tuggat ett enda gummi och listerinen använder jag knappt. Tillåt dig att använda listerin.

 

När huvudet tryter och allt känns skit och man drömmer om godis på natten (tro mig! jag hade varit sockerfri rätt sålänge innan men även jag började drömma om att jag åt naturgodis – det är något med att det är inte enbart i munnen du förbjuder dig det är också i huvudet så man kommer att få en massa konstiga drömmar men det är en del utav whole30 utmaningen – den ä rmentalt utvecklande också).

Men iaf när allt känns pissigt så skriv till oss som är med och kör utmaningen tillsammans. Vi är alla i samma båt och kämpar och det hjälper mycket att man kan klaga ut och ser att det är inte enbart man själv som är ”svag” utan andra också känner så.

Jag ska försöka blogga mera och lägga upp recept på maten jag gör. Själv jobbar jag skifttider och har noll möjlighet att införskaffa mat när jag väl är på jobbet. Tillsammans kan vi göra det här!

 

Lycka till! Jag känner att den här månaden kommer att vara svår eftersom jag ska ta bort nötterna från min kost och se om jag mår bättre -lever på nötter nu så det kommer att bli svårt.

One thought on “Whole30

  1. Oh, vilka jättebra tips!
    Här sitter jag själv med halsont och tjurar för att jag inte kan äta glass. Så jag har istället valt att inte begränsa frukten den första veckan, precis som jag just läste att du skriver och tipsar om🙂

    Och tack för tips om skinka! Det har jag inte ätit under mina tidigare whole30 då jag inte orkat kolla igenom alla innehållsförteckningar, haha. Men den här gången ska jag hålla koll efter rätt skinka! Gott på omelett jue🙂

    Att veta att vi är många som gör det här just nu, gör att det är lättare. Allt är ju iofs lättare om man inte är ensam😉

    Jag lägger till dig i min blogglista så att jag hittar dig lätt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s