Alltså efter den hör Tokyoresan kommer jag att behöva en sockerdetox big time!
För choklad är ju en nödvändig sak att äta i hotellsängen efter att man har varit utomhus hela dagen? (sittandes, ståendes, gåendes whatever man har ju varit UTE) eller hur?

Är det semester så är det och för mig är semester lika med kvälls”macka” (choklad) i hotellsängen ett måste.

Lyckades också förklara för en äldre tant att jag behövde tabletter mot magen. Inte sådan som pluggar igen (gjorde ett krysstecken – som för övrigt verkar vara Japanernas sätt att visa Nej på – inget skakandes på huvudet här inte).

Nä, jag lyckades teckna att jag ville att magen skulle gå swoooooosch!

Blev visad en hylla med tusen olika produkter – alla på japanska – så klart…Jag tog ett paket och då sa hon ”oh oh vary strung” – jag bara ”yesyes, puuuuurrfekt for me”.

 

Nu har jag svalt nog världens minsta tablett och tryckt i mig ännu mera choklad (lika bra att grunda ordentligt om det nu ska sättas igång – man vill ju inte gå hungrig imorgon bitti heller😛 ). Och nu ligger jag här och små lökar i min säng med en mage som ser ut som tredje månaden – my fooood baby.

 

Förresten så har jag kommit på varför alla japaner är så tiny (verkligen helt sjukt tiny – jag som har strl 36 i kläder får gå efter L in this part of the world),

Dom är så tiny för alla matportioner är extremt tiny här borta! Vi åt middag på en italiensk restaurang (vi var trötta, hungriga och det var den enda som fanns just där med bilder OCH engelsk text och jag hade varit dum nog att glömma min allergilapp på hotellrummet – därav ett kök som vi kände till), i alla fall så beställde jag in fisk.

In fick jag typ 100g vit fisk med 1 liten tiny itsy bit broccoli typ lika stor som en tumme och 1 paprika skiva och 2 st potatis skivor och allt flöt omkring i olivolja. Riktigt god fisk men jag hade nog velat ha lite mera grönsaker och mindre olja.

Så alla portioner är super små och dom äter med pinnar vilket gör att allting tar längre tid och tid är något dom värder sätter här och så blir man mätt ”snabbare” för att det tar som sagt en sådan tid att äta med pinnar OCH det är tydligen fult att äta bland public. Aka man äter inte något på tunnelbanan om man inte verkligen måste och då gör man det diskret, samma sak gäller när man är ute på gatorna. Man äter diskret om man nu tvunget ska äta.

Jag har inte sett en enda som har gått med en hamburgare eller en macka för den delen i sin hand…

 

Oh well, sista dagen imorgon sedan åker vi hem på måndag morgon. Förlorade ju en dag tack vare inställt flyg. Fick dock flyga med Lufthansa ner vilket innebar gratis dricka, mat och snacks under HELA flygturen.

SAS har blivit så snåla att man enbart får ett glas gratis valfri dryck (ej alkohol) under matserveringen för att sedan ta betalat för ALLT inkl vatten och snacks under den 11h långa flygturen – gotta löve SAS….

Kommentera

